Garantie

Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica, toepasselijk in gevallen waarin een lid van UNETO-VNI (hierna te noemen “de ondernemer”) als reparateur van consumentenelektronica (hierna te noemen “het product”) optreedt. De artikelen 2 t/m 6, 12 en 13 van de Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica zijn niet toepasselijk in (garantie)gevallen waarin de klant recht heeft op gratis reparatie. Deze algemene voorwaarden zijn tot stand gekomen in augustus 1996 in overleg met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsafspraken van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking per 1 januari 1997.
Klachten1. Bij reparaties wordt uitgegaan van de klachten die op de afgiftebonzijn omschreven.
2. De prijs van de reparatie wordt uitsluitend vastgesteld op basisvan het aantal arbeidsuren, de voorrijkosten, de ophaal- enterugbezorgkosten, de onderzoekskosten, de kosten van degebruikte materialen, de verzend- en administratiekosten en dekosten gemaakt door derden, alles inclusief BTW.
3. De afgiftebon vermeldt in ieder geval de onderzoekskosten en devermoedelijke duur van de reparatie. Indien en voor zover mogelijk,vermeldt de afgiftebon tevens een raming van de reparatiekosten.
4. Als bij onderzoek blijkt dat de prijs van de reparatie hoger zal zijndan de kostenraming zoals vermeld op de afgiftebon, dan wordtaan de klant gevraagd of hij het product voor die hogere prijswil laten repareren. In dat geval vindt de reparatie pas plaatsna toestemming van de klant. Wanneer de afgiftebon geenkostenraming vermeldt en de prijs pas na onderzoek kan wordenvastgesteld, dan wordt aan de klant gevraagd of hij het productvoor die prijs wil laten repareren. Ook in dat geval vindt de reparatiepas plaats na toestemming van de klant.5. De klant kan evenwel afzien van verdere dienstverlening door deondernemer en betaalt dan de onderzoekskosten zoals vermeld opde afgiftebon. De ondernemer stelt vervolgens het product weer terbeschikking aan de klant in de staat waarin hij het heeft ontvangen.6. Indien de reparatie door derden moet worden uitgevoerd, dan wellevering van onderdelen door derden reparatie onmogelijk maaktbinnen de opgegeven tijd, dan wordt de klant hiervan vooraf opde hoogte gebracht en kan deze de ondernemer niet houdenaan de opgegeven reparatietijd. Het voorgaande artikel is vanovereenkomstige toepassing.
7. Partijen regelen onderling of en onder welke voorwaarden de klantde beschikking krijgt over een vervangend product tijdens de duurvan de reparatie.
8. Indien daarover niets anders is afgesproken, wordt bij de reparatiegebruik gemaakt van nieuwe onderdelen, of, wanneer dit metbetrekking tot een dergelijk apparaat gebruikelijk is, ruilonderdelen.Wanneer de klant dat vooraf verzoekt, stelt de ondernemerde vervangen onderdelen, met uitzondering van de geruildeonderdelen, ter beschikking aan de klant.9. Een reparatie zal op zodanige wijze worden uitgevoerd, dathet apparaat daarna weer volledig voldoet aan de wettelijkeveiligheidsvoorschriften.10. Na de reparatie ontvangt de klant een reparatiebon meteen korte omschrijving van de verrichte werkzaamheden envervangen onderdelen.
11. De ondernemer is aansprakelijk voor verlies en diefstal van hetproduct, de toebehoren en accessoires, alsmede voor schadedaaraan, ontstaan vanaf het tijdstip van afgifte tot aan hetmoment dat de klant het product weer ophaalt.
12. De ondernemer geeft na het voltooien van de reparatie eengarantie van twaalf maanden op de reparatie. Deze garantietermijngaat in op het moment van afgifte van het product aan de klant.Op schoonmaak- c.q. onderhoudsbeurten, alsmede op reparatiesverricht aan producten met bliksem-, water- of vochtschade, wordtgeen garantie gegeven, tenzij op de reparatiebon uitdrukkelijk hettegendeel is vermeld.13. Wanneer binnen twaalf maanden na afgifte van het gerepareerdeproduct de klachten genoemd in artikel 1 terugkeren, doet deondernemer een opgave van de prijs voor een nieuwe reparatie.a. Bij dezelfde oorzaak van de klacht worden alleen dieonderdelen die bij de vorige reparatie niet zijn vervangen inrekening gebracht.b. Indien blijkt dat de oorzaak van de klacht een andere is dan diebij de vorige reparatie, dan worden de kosten van de nieuwereparatie zoals bedoeld in artikel 2 aan de klant doorberekend.c. Het hiervoor bepaalde in dit artikel is niet van toepassing voorzover de klant aanspraak kan maken op ontbinding van deovereenkomst ingeval van een ernstige tekortkoming bij eeneerdere reparatie.d. Na hernieuwde reparatie gaat de garantie opnieuw in.
14. Indien na drie achtereenvolgende schriftelijke mededelingen –waarvan de laatste bij aangetekend schrijven – van de ondernemeraan de klant dat het product gereed is, de klant gedurende eenperiode van drie maanden heeft nagelaten het product op te halen,is de ondernemer bevoegd het product te verkopen en het hemverschuldigde op de opbrengst te verhalen.
15. Op alle geschillen met betrekking tot reparaties is Nederlandsrecht van toepassing. Uitsluitend een Nederlandse rechter dan welde hierna te noemen geschillencommissie is bevoegd over dezegeschillen te oordelen.
16. Geschillen tussen de ondernemer en een consument (=klant, natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefeningvan een beroep of bedrijf) over de totstandkoming of deuitvoering van de overeenkomst waarop deze voorwaardenvan toepassing zijn, kunnen door partijen worden voorgelegdaan de Geschillencommissie Elektro, die uitspraak doet bijwege van bindend advies, overeenkomstig het reglementGeschillencommissie Elektro. Voor de behandeling van een geschilis een vergoeding verschuldigd.17. Een geschil wordt door de geschillencommissie slechts inbehandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerstbinnen twee weken na het ontstaan van de klacht aan deondernemer heeft voorgelegd. De consument kan het geschilvervolgens binnen een termijn van drie maanden daarna schriftelijkbij de geschillencommissie aanhangig maken, onder vermelding vannaam en adres van consument en ondernemer en een duidelijkeomschrijving van het geschil en de eis. Wanneer de consumenthet geschil door de geschillencommissie behandeld wil zien, is deondernemer aan deze keuze gebonden.18. Wanneer de ondernemer een geschil aanhangig wil maken, moethij eerst de consument schriftelijk vragen zich binnen vijf wekenuit te spreken of hij het geschil wil laten behandelen door degeschillencommissie of de burgerlijke rechter. De ondernemer dientdaarbij aan te kondigen, dat hij na het verstrijken van voornoemdetermijn zich vrij zal achten het geschil aan de burgerlijke rechtervoor te leggen.
19. Alle overige geschillen, zullen in afwijking van de wettelijkeregels voor de bevoegdheid van de burgerlijke rechter, in geval deRechtbank bevoegd is, worden beslecht door de Rechtbank in devestigingsplaats of het arrondissement van de ondernemer. Deondernemer blijft echter bevoegd de klant te dagvaarden voorde volgens de wet of het toepasselijke internationale verdragbevoegde rechter.20. De consument heeft het recht gedurende vijf weken nadat deondernemer zich op het voorgaande artikel heeft beroepen,te kiezen voor beslechting van het geschil door de volgensde wet of het toepasselijke internationale verdrag bevoegdeburgerlijke rechter.
21. De Stichting Geschillenregelingen Uneto staat ten opzichte van deconsument borg voor de nakoming van het in artikel 16 genoemdebindend advies; een en ander tenzij de ondernemer het bindendadvies binnen twee maanden na dagtekening daarvan ter toetsingaan de rechter heeft voorgelegd. Voor deze borgstelling geldt eenmaximum van € 2.269,- per bindend advies. De borgstelling geldtnimmer voor gevolgschade.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Altijd als eerste op de hoogte
Handige tips van de specialisten van Fixtel
De beste aanbiedingen op een rijtje